Pages

bila jemariku menari...

....

Friday, April 2, 2010

Kurus Vs Gemuk

" Anak kau ni kurus sangat. Tak bagi makan ke? " .. berdesing dan panas cuping telinga apabila menangkap ayat itu... aku cuma tersenyum tawar..Kurus?...

Aku pandang Akid dengan penuh kasih - sayang ... Kurus sangat ke anak aku?Buruk sangat ke anak aku? Akid tidak faham dengan renungan aku... dia sangat asyik dan leka bermain...

Setiap kali aku jumpa dengan Dr Mazidah; salah seorang daripada pakar kanak-kanak terbaik di Pakar Perdana Hospital; aku akan bertalu-talu bertanya pada doktor wanita yang satu ni.. "Doktor! kenapa anak saya kurus? , kenapa anak saya tak gemuk macam anak orang lain? If it possible, tolong bagi ubat supaya anak saya gemuk! Anak saya ni tak normal ke?Tolong bagi saya carta perkembangan budak-budak..ada tak Doktor?? " .... bertalu-talu soalan aku asakkan pada dia...

Tapi Dr. Mazidah cuma tersenyum. Dengan lembut tetapi tegas..dia katakan pada aku..;

"Orang lain adalah orang lain.. Akid is Akid.. Never compare him with others! Setiap kanak-kanak yang dilahirkan di dunia ini memiliki potensi, perkembangan fizikal dan mental yang berbeza.Whats the matter momm? Nothing wrong with Akid..he is on the right track! His weight is ok..Kurus doesnt mean dia tak sihat? You tau..he got long way to go!! .Soon dia akan makin membesar..U'll see about tat... No! Saya tak nak bagi awak growth chart tu.. i takut u gila nanti ! "


Aku terdiam... Ya Allah..kenapa lah aku ni tak bersyukur? kenapa.. aku rasa diri aku teruk sangat.. Aku terlalu mendengar kata-kata orang luar.. Yang tak tahu apa-apa tentang Akid..Yang hanya tahu bercakap dan bercakap... Tanpa menyedari kata-kata mereka itulah yang banyak meracuni fikiran aku ..dan menghiris-hati hati aku..

Akid adalah kurniaan Allah kepada aku dan suami.. Sejak dilahirkan, fizikal dan mentalnya normal.. dia sempurna dan normal!.. dulu lepas dilahirkan, aku mengira-ngira semua anggota di badannya...jarinya di setiap tangan ada lima! semuanya cukup! semuanya elok terbentuk ..

Dan bila dia semakin membesar, dia mampu meniarap, merangkak, bertatih,berlari dan berjalan sama seperti anak-anak yang lain ..dan kini dia mampu bercakap .. memanggil aku Mommy ! (Walaupun ku ajar dia memanggil ku Mama), mungkin kerana mendengar mak saudaranya yang berumur 7 tahun memanggil mommy kepada Ibuku ..lalu dia menukar panggilannya kepada ku kepada Mommy!!..

Cuma..badan Akid tidak segemuk, semontel, sebulat anak-anak kecil yang pernah aku jumpa.. Tapi... Akid sihat.. Akid kuat dan sangat bijak.. sekarang umurnya setahun setengah..dia mula pandai bercakap .. pandai menari,pandai mengira 1..2..3... pandai menurut arahan yang aku ajar padanya .. dan.. setiap kali aku dan suami solat, dialah yang sibuk minta dibentangkan sejadah... tertonggeng-tonggeng dia "solat".. Dan setiap hari, ada sahaja benda baru yang dbuatnya.. Keletahnya sangat membahagiakan aku ...

Hari Khamis yang lepas, badan Akid nak ruam kerana cuaca yang panas .. Sekali lagi aku dan suami membawa Akid berjumpa dengan Doktor yang merawat Akid sejak dari hari pertama dia dilahirkan ke dunia yang indah ini ; Dr. Mazidah..

Soalan pertama Dr. yang bijak lontarkan padaku.. " Akid dah pandai bercakap?".. Ya! dan aku tak hent-henti mula menceritakan itu ini kepada Doktor Mazidah. Dia membalasnya dengan senyuman yang lebar di wajahnya... "Ok..jom kita timbang Akid" .."Well done! 10.3 kg!"... Aku tak kisah sangat pasal berat AKid.. yang penting dia sihat!!


Pagi Jumaat .. seperti setiap pagi Jumaat yang selalunya; suamiku yang taat kepada ibunya akan sentiasa membawaku dan Akid ke rumah ibunya.. Kesetiaan itulah yang ku harapkan kepada Akid apabila dia dewasa kelak.. taat dan patuh serta sentiasa mengutamakan aku sebagai ibunya sama seperti apa yang Abahnya lakukan sekarang..

Di rumah ibu mertua, aku bersantai-santai dan berbual-bual dengan birasku yang mempunyai anak perempuan yang sebaya dengan Akid.. Anaknya sangat gemuk dan montel.. tetapi usianya lebih tua sebulan dari Akid..Kalau dulu, aku sangat malu kepada birasku kerana berfikiran aku ni tak pandai menjaga anak.. Birasku pula, hanya dengan menyusu badan, anaknya sihat dan gemuk..Susu badannya pula sangat banyak... Betapa bertuahnya dia...Aku pula, terpaksa memberikan Akid susu formula..susu badan pun dah kering...

Tetapi itu dulu..skarang, perasaan itu telah ku lemparkan sejauh yang mungkin.. Aku tidak lagi berfikiran sebodoh itu dan sentiasa bangga dengan Akid ku...

Tiba-tiba birasku bertanya.. "berapa berat Akid mi?"

Dengan perlahan aku jawab.. "10.3 kg je Kak za.Baru timbang Khamis lepas"...

" Eh..Sama berat dengan Alya lah..cuma Alya 10 kg je " balasnya ..

Aku terasa seperti kepalaku dihantuk dengan kuat .. La... ye ke... Rupanya Akid tak kurus lah! Bodohnya aku .. kesian Akid...

Akid anak Mommy tak kurus.. ! Akid normal..Akid normal ok!

1 comment:

  1. setuju sangat ... my son pun kurus ... org sll kata tak bagi dia makan ... dia makan, tapi tak jadi ke tubuhnya ... but well, asal dia sihat and tumbesarannya tak terjejas ... aiman tak kisahhhhhh

    ReplyDelete